«Ёсць
прыёмы, якія Штраўбы ніколі не
выкарыстоўваюць – якія нават, магчыма,
з'яўляюцца адмаўленнем іх кінематографу
– як накладанне (superimposition) ці наплыў
(мантажны пераход, cross-fading). Кожны раз,
калі адна выява накладаецца на другую
(калі толькі адна выява не змяшчае ў
сабе другую), кожны раз, калі адна выява
пераходзіць у другую (калі толькі адна
не з'яўляецца ўжо памяццю другой). Час
накладання – гэта час актыўнай працы
забывання: голас кажа нам: «вы забудзецесь,
вы ўжо забыліся». Калі Серж Даней піша
такім чынам пра фільмы Штраўба ды Юе,
наўрад гэтыя словы тычацца любога
накладання кадраў у любым фільме, але,
канешне, справа не толькі ў незвычайных
фантазіях Штраўбаў ці самога Данея.
Яскравы прыклад падобнай актыўнай працы па забыванні – накладанне ў фільме «Апошні кінасеанс» (The Last Picture Show, 1971) Пітэра Багданавіча. Фармальна гэта сінефільскі фільм (дарэчы, выдатны), прасякнуты настальгіяй па 50-ых, але крыніца асалоды тут – адчуванне мінучасці, а не самі падзеі ці ўспаміны пра іх. Стужка прасякнутая шчымлівым адчуваннем, але не пакідае ўражанне, што сапраўдны аб'ект замілавання – разлажэнне, энтрапія, непазбежнае забыванне. Гэта такая настальгія, якая не мае патрэбы ў пэўным аб'екце, якая існуе не ад прагі страчанага, а дзеля самой сябе. Кадры «Апошняга кінасеансу», нібыта, з'яўляюцца ўвасабленнем фрэйдзісцкай прагі смерці, вайны з самім сабой, і гэта асабліва цікава, бо фільм насычаны і сэксуальным напружаннем. Такім чынам, Багданавіч яднае ў сваім фільме Эрас (эстэтычную і сексуальную асалоду) і Танатас (асалоду ад забывання, знікнення і, па сутнасці, ад смерці), але пануе над усім менавіта Танатас. Зрэшты, ці не такім жа шляхам пайшоў сам Фрэйд, пра якога Бадрыяр піша: «…Дуальнасць завяршаецца цыклам адной толькі прагі смерці. Эрас цяпер – не больш як кружны шлях, якім культура рухаецца да смерці, што ўсё падпарадкоўвае сваім мэтам».
|
The Last Picture Show, 1971 |
Прывіднасць,
забыванне мелі пэўнае дачыненне да
накладання ўжо ад самага пачатку.
Накладанне – вынік двайной (ці множнай)
экспазіцыі кадраў (маецца на ўвазе той
час, калі фільмы яшчэ здымалі на
кінастужку). Яно з'явілася яшчэ на світанку
кінематографу ў творчасці Жоржа Мельеса
і выкарыстоўвалася ў якасці спецэфекту,
часцей за ўсё ў містычных ці камедыйных
фільмах пра прывідаў. Найбольш
уражальны прывід нямога кіно – фурман
Смерці з «Фурмана» (Korkarlen, 1920) Віктара
Шострама – таксама створаны з дапамогай такога труку.
|
M (1931) |
|
Psycho (1960) |
Авангардысты, як Дзіга Вертаў і Кенет Энгер, знаходзілі шмат іншых нагодаў выкарыстаць накладанне, але здаецца, тэмы памяці, забывання і смерці ўсё-ткі працягваюць дамініраваць. Застаецца толькі самае істотнае пытанне: у якой ступені такая афарбоўка ўласцівая непасрэдна самому мантажнаму прыёму. Магчыма, прычына ўсё ж у гістарычнай абумоўленасці, у звычцы (як даводзіў Міхаіл Гаспараў у выпадку з вершаванымі памерамі), але сам знешні выгляд наплыву, калі адзін вобраз сціраецца другім, ці накладання, калі мы бачым няясны аморфны вобраз, сведчыць на карысць іншага.
|
Человек с киноаппаратом, 1929 |
|
Inauguration of the Pleasure Dome, 1954 |
Здаецца, падобна разумее накладанне і Жан-Люк Гадар, але ў адрозненне ад Штраўбаў, ён не адмаўляецца выкарыстоўваць яго, а спрабуе утаймаваць стыхію смерці, ці прынамсі даследаваць яе. Асабліва выразна гэта можна бачыць у цыкле
«Гісторыя(і) кіно» (Histoire(s) du cinéma, 1988-1998), дзе смяротнасць кінематографу і культуры ў цэлым з'яўляецца надзвычай важнай тэмай.
|
Histoire(s) du cinéma, 1988-1998 |
Праўда цяпер, пры наяўнасці лічбавай камеры, праграмаў для мантажу і апрацоўкі відэа адпадае неабходнасць рабіць двайную экспазіцыю стужкі, а само накладанне ўжываецца больш вузка і аднастайна. Верагодна, міне даволі часу, пакуль лічбавае кіно створыць уласны мантажны эквівалент забывання.
No comments:
Post a Comment